Veel succesvolle ondernemers hebben een ware wetenschap gemaakt van het sollicitatieproces. Ze willen hun tijd niet verdoen aan het stellen van irrelevante of saaie vragen aan kandidaten, en hebben daarom vaak één favoriete vraag die ze tijdens een gesprek stellen.
Die ene vraag, of het nu een raadsel of een diepzinnige open vraag is, helpt hen om erachter te komen of de kandidaat bij het bedrijf past. Soms bestaan er geen goede of foute antwoorden op de vraag, maar vertelt het antwoord dat je geeft de ondernemers zo veel over je karakter, dat alle andere vragen eigenlijk overbodig worden.
Dit zijn de 9 favoriete vragen van succesvolle ondernemers:
Je staat ergens op de aarde. Je loopt eerst een kilometer naar het zuiden, dan een kilometer naar het westen en dan een kilometer naar het noorden. Je komt op precies hetzelfde punt uit als waar je begon. Waar ben je?
In de biografie van Elon Musk staat dat de Tesla-CEO het leuk vindt om zijn kandidaten raadsels voor te leggen om hun intelligentie te testen. Op dit raadsel zijn meerdere goede antwoorden, en een daarvan is de Noordpool. Hier vind je de andere goede antwoorden.
Musk houdt er ook van om een wat diepzinnigere vraag te stellen, volgens The Ladders. Hij vraagt kandidaten graag om hun levensverhaal te vertellen, waarom ze de keuzes maakten die ze hebben gemaakt, wat voor moeilijke uitdagingen ze onderweg tegenkwamen en hoe ze daarmee omgingen.
Welke vragen zou je jezelf stellen, als je ons was?
Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, hielden er een interessante tactiek op na bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
"Ik denk niet dat ik dit verhaal ooit heb verteld", zei voormalig Google-topman Tim Armstrong eerder tegen Business Insider. "Maar toen ik mijn eerste gesprek met ze had, zeiden ze na het stellen van een paar vragen: 'We weten eigenlijk niet zeker wat we je moeten vragen. Stel jezelf maar een paar vragen.'"
Armstrong was niet de enige die dit meemaakte, Page en Brin pasten de methode vaker toe. Ook zadelden ze de sollicitanten graag op met raadsels. Zo vroegen ze eens aan iemand hoe vaak per dag de wijzers van de kok overlappen, en hoeveel benzinestations er in Manhattan zijn.
Ben jij de slimste persoon die je kent?
Oracle-topman Larry Elson wil alleen getalenteerde, slimme mensen aannemen, staat in het boek Superbosses van een Dartmouth-hoogleraar beschreven. Zijn recruiters moeten daarom altijd één bepaalde vraag stellen aan mensen die net zijn afgestudeerd en een baan zoeken: "Ben jij de slimste persoon die je kent?"
Als de kandidaat "ja" antwoordt, wordt hij of zij aangenomen. En als de kandidaat "nee" antwoordt, is het de bedoeling dat de recruiter vraagt wie dat dan wel is. Vervolgens neemt de recruiter contact op met diegene om hem of haar de baan aan te bieden.
Wat heb je niet op je cv kunnen zetten?
Richard Branson, oprichter van miljardenimperium Virgin en een van de rijkste mensen ter wereld, schrijft in zijn nieuwe boek dat hij geen fan is van de traditionele sollicitatiegesprekken.
"Het is natuurlijk belangrijk om een goed cv te hebben", schrijft hij, "maar als je mensen aanneemt op basis van wat ze over zichzelf zeggen op papier, zou je geen tijd hoeven te verspillen aan een gesprek." Daarom vraagt hij kandidaten altijd: "Wat heb je niet op je cv kunnen zetten?"
Wat is je droombaan?
De LinkedIn-CEO Jeff Weiner vraagt graag aan mensen wat hun droombaan is, zegt hij tegen de Amerikaanse zender CNBC. "Als je weet wat je wil bereiken, lukt het je beter om daar naartoe te werken." Sommige kandidaten zeggen volgens Weiner dat hun droombaan de baan is waar ze nu voor solliciteren, maar dat kan overkomen alsof je niet oprecht bent.
Weiner vraagt kandidaten daarnaast graag wat ze denken dat ze hebben bereikt, als ze terugkijken op hun carrière.
Wat zou je in het geval van een zombie-apocalyps doen?
Ashley Morris is de CEO van een Amerikaanse restaurantketen, Capriotti's Sandwich Shop, en stelt misschien wel de vreemdste vraag uit deze lijst. Hij vraagt aan zijn kandidaten wat ze in het geval van een zombie-apocalyps zouden doen. Zo wil hij erachter komen hoe zijn kandidaten onder druk reageren.
"Er is niet echt een juist antwoord op deze vraag, dus het is interessant om iemands mening over dit onderwerp te horen en te zien hoe ze denken", legt Morris uit. "Op deze manier hopen we erachter te komen wat voor persoonlijkheid iemand heeft, wat belangrijk is voor hem of haar en of de kandidaat bij het bedrijf past."
Waarom ben je hier?
Twitter-CEO Jack Dorsey stelt deze vraag om erachter te komen of een kandidaat bij Twitter past. "Als je passie en een doel hebt, dan kunnen we samen ergens mee aan de slag en mooie dingen opbouwen", zei hij op een op een kleine conferentie van Goldman Sachs in 2016.
Zou je liever rijk zijn of de koning zijn?
Harold Hughes staat aan het hoofd van Bandwagon, een bedrijf dat blockchain-technologie gebruikt om data-analyses uit te voeren. Hij zei eerder tegen Fast Company dat ook deze vraag geen goede en foute antwoorden heeft.
"De logica erachter is voor mij belangrijker. Als je rijk wil zijn maar dat geld wil gebruiken om anderen te helpen, laat ons dat zien dat je empathisch bent. Als je koning wil zijn, ben ik benieuwd hoe je die macht wil gebruiken."
Heb je vragen voor mij?
Waarschijnlijk heb jij deze vraag ook weleens gehoord aan het einde van een sollicitatiegesprek: "Heb je nog vragen voor mij?" Toch zijn er maar weinig mensen die deze vraag als de belangrijkste vraag van het gesprek beschouwen.
HR-directeur Lori Goler van Facebook gebruikt deze vraag volgens Inc. om erachter te komen of een kandidaat echt bij het bedrijf past. Ze stelde hem onder meer aan topvrouw Sheryl Sandberg, die vervolgens aan haar vroeg wat het grootste probleem van Facebook was en hoe zij kon helpen om dat op te lossen.
"Ik vind het heel leuk om deze vraag al vroeg in het gesprek te stellen", zegt Goler. "Dan kom ik erachter of een kandidaat goed kan improviseren en hoe goed hij of zei is voorbereid. Ik denk dat je meer kan leren van de vragen die mensen stellen, dan van de antwoorden die ze geven."
Lees meer over solliciteren:
- Deze 4 belangrijke sollicitatietips geeft de HR-directeur van L’Oréal die meer dan duizend sollicitanten heeft gesproken
- Deze sollicitatievraag onthult het meest over een kandidaat, aldus een hoge HR-manager van Microsoft
- Fouten die zelfs de meest oplettende sollicitanten maken, volgens de hoogste HR-manager van Booking.com